Статті

В розділі "Статті" містяться найпопулярніші питання та помилки зібрані нашим досвідом з 1991 року.

 

ГОЛОВНІ ПОМИЛКИ ЗАМОВНИКА, які можуть виникнути під час будівництва каміна або печі:

1. Недооцінка майбутньої роботи. Камін або піч - невеликі (якщо порівнювати з будинком) об'єкти. Але дуже відповідальні, і обійдуться набагато дорожче, ніж така ж купа будматеріалів у вигляді міжкімнатної перегородки. Їх оздоблення - так само вимагає ґрунтовності, бо стінки нагріваються, "дихають", і обробка повинна розширюватися разом з конструкцією. Швидше за все, всі матеріали будуть дорожчі за звичайну цеглу або штукатурку, але їх кількість (штуки, кв. метри) невелика, так що дозвольте собі цю "розкіш". Будівництво печей і камінів "за залишковим принципом" практично завжди призводить до переробки, а значить - подвійної-потрійної ціни.

2. Неправильна оцінка кваліфікації майстра. Це найскладніше. Вам доведеться бути психологом, контррозвідником, слідчим, інженером і провидцем. Втім, будуючи будинок – Ви давно це зрозуміли. Почитайте будь-яких статей, щоб мати уявлення про майбутню роботу, і вчасно виявити обман.

 Майстер повинен показати портфоліо своїх робіт, вони мають відрізнятися різноманітністю та гарним смаком. Майстер повинен чути замовника, особливо щодо дизайну печі або каміна, але мати і відстоювати свою думку з технічних особливостей. Перевагу варто віддати майстру з Вашого регіону, з постійним місцем проживання та незмінним протягом багатьох років номером телефону. Низька ціна роботи, що обираються виконавцем матеріалів, - повинні насторожити. З тупим, обмеженим, нав'язливим виконавцем краще одразу прощатися – Пічник не може бути тупим. Ще одна непряма ознака - завантаженість майстра. Якщо він уже завтра готовий приступити до роботи - це означає, що черга до нього точно не вартує. Чи такий гарний він? АЛЕ – деякі непогані майстри завищують ціну, щоб навмисно знизити попит на свої послуги. А деякі складають ціну неадекватно своїй майстерності. В ідеалі - майстер за рекомендацією, краще за сусідів, друзів і т.д. Бо майстри яких можемо рекомендувати ми – зайняті на місяць-два вперед. Та й не вдячна ця справа. Якщо Ви берете, припустимо, нашу продукцію – Ви бачите її якість, кількість та інше. Все це фізично відчутно. А ось рекомендація роботи пічника - це "повітря" - майстер може бути гарний, але між Вами може, наприклад, виникнути особиста ворожість.

 Кваліфікація майстра має також відповідати складності майбутньої роботи. Обкласти чавунну топку каміна - найбільш проста робота, але між топкою та облицюванням повинен бути тепловий зазор, а облицювання та верхня теплова камера (бажано) повинна бути товщиною 40-60 мм - тоді вона прогріватиметься і триматиме тепло довго після перегорання дров. Якщо не буде зазору - топка перегріється і вийде з ладу. Доведеться  розбирати камін. А в будинку то вже - краса та чистота! Матеріал облицювання повинен бути теплопередавальний (а не газоблок та гіпсокартон). Цю пораду ми даємо за умов подорожчання енергоносіїв. Так от, пічник має бути хоча б у курсі як і з чого це робиться. Якщо у нього при цьому будуть серйозні аргументи проти, або Вам не потрібне дармове тепло – це вже інше питання. Але якщо він навіть не чув про таке, якщо він не знає особливостей пічних матеріалів – скажіть йому "Прощавай!" Зіткнувшись з якоюсь проблемою (а це станеться обов'язково), будьте певні - він зробить помилку, а заплатите за неї Ви. Хороший ПІЧНИК, КАМІННИК (з великої літери) - це не КАМ'ЯНИК! Він не просто цеглу на розчин кладе! Це й інженер, тепловик, оздоблювальник, художник, дизайнер – в одній особі. Тому і робота його оцінюється незрівнянно дорожче. І не знання властивостей матеріалів, нерозуміння основних характеристик покажуть дійсний рівень майстра.

 Побудувати камін з відкритою цегляною топкою - робота складніше, бо відкритий камін - це "протяг" між топкою та виходом з труби димоходу, і потрібно прорахувати відповідність розмірів приміщення, топки та перерізу/висоти димоходу. Якщо інженерний розрахунок не вірний - топка димітиме, або навпаки - "аеродинамічна труба" витягне все тепло з дому. АЛЕ - існує ціла когорта дідусів-печників, практиків, які не тільки не знають особливостей побудови камінів, властивостей матеріалів - а й не збираються цим цікавитися. При цьому вони, якісно та із задоволенням, кладуть варильні, опалювальні печі – і все у них відмінно працює. Бо свого часу його дідусь показав кілька видів конструкцій - і все життя талановитий послідовник їх те й кладе, без варіацій. Так ось, якщо Вам це підходить - погоджуйтесь на місцевого дідуся, особливо якщо це десь у глушині. Бо іменитий пічник до Вас або не поїде, або загне потрійну ціну. А місцевий дідусь, протверезівши, і сажу Вам почистить, і "постгарантійне" обслуговування. Ось тільки обробку печі йому не довіряйте - навряд чи він чув щось про шамотну плитку або декоративні пічні штукатурки.

3. Неправильний вибір виду печі, каміна або барбекю, його розташування, нерозуміння - що навіщо призначене. Потрібно чітко сформулювати – що Ви хочете від майбутнього каміна чи печі. Відкритий камін будують для насолоди, камінну топку ставлять для додаткового опалення, а російську піч - для приготування їжі. Пічний комплекс, що складається з грилю, варильної плити, хлібної печі та тандира, будують ті, хто любить і вміє готувати, приймає часто гостей, готує на велику кампанію. Ви отримуєте можливість готувати справжній плов у казані, пекти хліб чи піцу на дровах, коптити м'ясо. Ви зможете готувати масу страв, які неможливо приготувати на звичайній газовій/електро плиті або духовці. Якщо ж крім шашлику Вас нічого не цікавить – гриля буде достатньо. Інакше Ви витратите гроші, займете місце – і не отримаєте бажаного. Хороший майстер розбереться у Ваших потребах, і навіть відмовиться від роботи - якщо камін, наприклад, встановити неможливо.Пічне опалення - воно інше. Пекти віддає тепло там, куди виходять її стіни. Полум'я в топці, димові гази, що відходять, передають свою енергію кладці печі та облицювання. У природі все прагне теплового балансу - тому нагріті матеріали печі віддають поступово частину свого тепла повітрю, тілам що знаходяться в приміщенні - стінам, предметам, людині. Цей вид теплопередачі називається тепловим випромінюванням, під час якого енергія передається за допомогою променів (електромагнітних хвиль). Це м'яке та комфортне тепло, на відміну від "гарячого протягу" - конвективного виду передачі тепла. Площа печі та пічних каналів, що виходять у певне приміщення, прямо пропорційна кількості тепла, яка буде віддана відданому в це приміщення, враховуйте це при проектуванні. Тому печі завжди розташовували в простінку між двома чи більше приміщень. В одному з них "доведеться розвести бруд" - топити, складати дрова, так що подбайте про організацію пічного простору. Це буде швидше кухня, коридор, вітальня - а в спальню пекти нехай просто виходить іншою своєю стіною, пічним щитком.

ПІЧНЕ ОПАЛЕННЯ У СУЧАСНОМУ БУДИНКУ. ЕНЕРГОНЕЗАЛЕЖНІСТЬ, ЕКОНОМІЯ АБО ПЕРЕЖИТОК МИНУЛОГО? Плануючи, чим опалити будинок - добре передбачити кілька різних джерел опалення. Це дозволить опалити будинок дешевше та надійніше. Оптимальним вважається мати три різні джерела тепла, а саме добре б встановити:

1. електричний, газовий або пелетний котел – паливо дороге, але працює без участі людини – він буде підтримувати хоча б мінімальну температуру. Навіть найпростіший електричний котел має автоматику, що дозволяє підтримувати необхідну температуру теплоносія. Електрокотли вимагають підведення, відповідного перерізу, електричних мереж, зате вони безпечні, ними легко керувати через систему віддаленого доступу. Газові котли - дещо небезпечніші, вимагають значних вкладень у проектування, прокладання мереж, наявність яких накладає деякі обмеження - поблизу не повинно бути джерел прямого вогню, електропроводки (імовірність іскри), потрібно стежити за загазованістю приміщення та інше. Пелетні котли – дуже залежні від якості пелет. Мінуси – ні електричний, ні пелетний, ні газовий котел не працює без електроенергії, (газовий – ще й від подачі газу, а пелетний – від наявності пелет у бункері), залежить від надійності подачі енергії у Вашому районі, і енергоносії коштують досить дорого. Останнє можна мінімізувати за допомогою нічного тарифу.

2. твердопаливний котел і (або) камін з топкою-вкладишем (водяна сорочка) - паливо найдешевше - підніматимете температуру до необхідної, коли у Вас є можливість його протопити. Дешевше електро- та газового котла, що не вимагає отримання дозволів, узгодження проектів, а значить – зайвих витрат. Мінус – необхідна фізична присутність, завантаження дров – очищення попелу та димоходу, і знову – циркуляційний насос розганятиме тепло по системі тільки за наявності енергії в мережі. Якщо зникне електрично - є можливість "закипання" і виходу з ладу котла. Потребує заготівлі дров, вугілля, наявності господарських будівель.

3. піч, груба та камін з топкою-вкладишем (повітряна сорочка, теплова камера) - як і в твердопаливному котелі  - паливо недороге, пропалюєте коли є можливість; не залежить від наявності електроенергії (на відміну двох вище ). Єдине джерело, де одержання тепла поєднується з отриманням задоволення від процесу. І нехай у сучасному будинку піч чи камін не є основним джерелом тепла – вони дуже добре працюють у компанії з електро- або газовим котлом. Так, наприклад, якщо Ви використовуєте нічний тариф для електрокотла – вдень Ви можете підтримати потрібну температуру, розтопивши вогонь у печі чи каміні, і таким чином економити. Восени та навесні, коли температура не опускається низько, Ви можете уникнути витрати дорожчих газу та електроенергії, протоплюючи піч або камін - цього буде достатньо. Якщо трапиться аварія енергомереж - піч та камін із топкою-вкладишем залишаться єдиними надійними джерелами тепла. На щастя, в наші дні відключення не тривають дуже довго, проте у Вас буде стояти кілька завдань - зігріти рідних і близьких і не дати їм захворіти (особливо дітям), не дати заморозити систему опалення, не заморозити рослини, домашніх тварин. забезпечити мінімально необхідні умови життя. У цей момент Ви похвалите себе за далекоглядність. Звичайно, три джерела тепла – це серйозні вкладення, зате Ви енергонезалежні, і завжди можете використовувати найдешевше паливо, гнучко використовуючи тарифи, отримана економія та окупить вкладення у різноманітність джерел опалення.

ЧИ МОЖНА ВИЛОЖИТИ ПІЧКУ, КАМІН З КЛІНКЕРНОЇ ЦЕГЛИ ?

 Клінкер, дійсно, подібно до шамоту, обпалюється при високій температурі. Але це не означає, що він, подібно до шамоту, витримає роботу у вогні. У природі всі тіла розширюються при нагріванні, тільки тверді тіла – менше, а газоподібні та рідини – більше. Зміна розмірів тіла залежить від матеріалу, з якого складається тіло. Причина розширення в тому, що з підвищенням температури збільшується швидкість руху частинок матеріалу (атомів, молекул) і, в результаті, збільшується середня відстань між частинками. Щоб матеріал витримував нагрівання та охолодження – між частинками має бути достатньо місця, інакше їх зіткнення, велика щільність призведе до руйнування матеріалу. Структура клінкерної цегли дуже щільна ( "засклена" всередині), тобто, простір між молекулами максимально заповнено, заплавлено. Це необхідно для того, щоб при службі на вулиці (доріжки, стовпи, стіни будинків і так далі) матеріал не вбирав вологу, яка зруйнує його в процесі заморожування-відтавання. Крім клінкеру подібні властивості мають ще деякі види вогнетривів, наприклад, динас, які не можна використовувати для печей та камінів. Справа в тому, що крім максимальної температури (для динасу вона близько 1400 С, для клінкеру 1250 С) є така характеристика як кількість теплозмін (кілька разів можна нагріти цей матеріал до високої температури). Такий вид вогнетриву як ДИНАС можна один раз нагріти до 1400 С – і він кілька років працюватиме без перерви – так, скловарна піч працює 2-3 роки до наступного капітального ремонту. Коли вона нарешті охолоне - динас розбирають і викидають - більше він до застосування не годиться. Так само і клінкер поведеться - якщо його кілька разів нагріти і остудити - він розсипеться, тільки при менших температурах. Шамот має більш пористу структуру. За рахунок часу безболісно і відбуваються термозсуви всередині матеріалу. Тобто шамот не боїться термоударів, які обов'язково відбуваються у печах та камінах. Можете перевірити – нагріти шамот у багатті та кинути в холодну воду.

НАВІЩО ВИКЛАДАТИ ТОПКУ ВІДКРИТОГО КАМІНУ ІЗ ГЛАЗУРОВАНОЇ ШАМОТНОЇ ЦЕГЛИ ?

 Про існування КОЛЬОРОВОГО ШАМОТНОГО ЦЕГЛИ здогадуються не багато пічних справ майстра. Навіщо в топці кольорова вогнетривка цегла, якщо вона все одно закоптиться? Не зовсім так. Глазурування шамотної цегли буває двох видів - матова та глянець. Матова глазурування - шар глазурі тонший, вона дає колір, має ефект "потертої джинси", старість. На такій строкатій поверхні сажа не помітна, в порівнянні з неглазурованою звичайною шамотною цеглою (на його світлобежовій поверхні нагар видно з кілометра). Але навіть тонкий шар глазурі не дає сажі (а в ній і кислоти, і смоли) вбратися в поверхню цегли. Адже глазур – це тонкий шар розплавленого скла, а в нашому випадку – високотемпературного, а розчинити скло не може жоден хімікат. Згадайте, всі кислоти, луги зберігають у скляному посуді, а металеві ємності емальують – покривають аналогом глазурі, засклеюють. При підвищенні інтенсивності горіння (полум'я добре розгорілося, підклали сухі дрова) - сажа легко згоряє з глазурованої поверхні. Глянцеве глазурування кладеться товстим шаром, дає блиск. Сажі ще складніше зачепитися за таку поверхню, і вона ще легше з неї обгорає. Така глазур дає особливий "чарівний", дзеркальний ефект горіння полум'я, яке можна побачити за цим посиланням. Особливо гарний ефект, якщо вимкнути освітлення! Зверніть увагу - в момент горіння вогню в осередку - наша увага повністю на нього перемикається, і ми зовсім не помічаємо облицювання каміна. Коли камін не працює - ми бачимо, в першу чергу, обробку. Грамотний підбір кольору та фактури глазурованої цеглини для топки зроблять Ваш камін ідеальним. Ви навіть зможете відмити сажу з глазурованої поверхні цегли, якщо така залишиться – деяких дратує специфічний запах із топки. Використання кольорової шамотної цеглини в кладці топки каміна, складе 5-10% щодо всіх витрат на камін. Чи варта гра свічок? Вирішувати вам.

ЧИ НАДІЙНО ТРИМАЄТЬСЯ ГЛАЗУРЬ  НА Вогнетривкій ЦЕГЛІ , ПІДДАЮЧИСЯ ВПЛИВУ Вогню

 Зазвичай кераміка не служить у таких жорстких умовах. Мови полум'я, кислота і луг, що містяться в газах, що відходять - намагаються зруйнувати цеглу. Будь-яка кераміка руйнується за таких умов. І лише шамот здатний витримати це. І лише високотемпературна глазур. Щоб розплавити її необхідна температура більше 1400 С, що у відкритому осередку неможливо. Така сама температура необхідна, щоб вогнетривка глазура змінила свій колір. Але головна небезпека - чи не відшарується глазур від поверхні шамотної цегли? Це питання найбільше хвилювало нас ще 20 років тому. Ми витратили багато зусиль і часу, щоб підібрати КТР глазурі (коефіцієнт термічного розширення) і КТР шамотної цегли. Це не відразу вийшло, але ми досягли результату, і перший камін, складений з нашої шамотної глазурованої цеглини, служить вже понад 15 років. Ми багато разів переконалися в тому, що глазур на нашій глазурованій вогнетривкій цегли не темніє, не змінює колір, не сколюється, не вигоряє

ЯК УТРИМУВАТИ ТОПКУ КАМІНУ В ЧИСТОТІ, ПОБУТИСЯ ВІД ЗАПАХУ САЖИ АБО ВІДМИТИ НАГАР, що утворився.

 Перше - топка каміна повинна бути складена з глазурованої цегли. Бажано – з товстим шаром глянсової глазурі. З матової сажа теж відчищається, але не так швидко.

 Друге – топити треба сухими дровами твердих порід – дуб, ясен, граб.

 Третє – якщо вже вирішили тримати камін у чистоті – потрібно робити прибирання топки частіше, хоча б раз на рік. Ми вирішили відмити топку, яка топилася не менше 5-ти років, з них у сезон – з жовтня по березень – майже щодня. На те, щоб відмити третину топки пішло 15 хвилин. Якби, періодично, хоча б раз на рік, топка піддавалася збиранню - за 10 хвилин ми відмили б всю топку.

 

ЧИ МОЖНА ОБКЛЕЇТИ ШАМОТНОЮ ПЛИТКОЮ ТОПКУ КАМІНУ?

 Ви здивуєтеся – можна. Якщо Вас зацікавила попередня стаття про застосування глазурованої шамотної цеглини в топці каміна - але камін давно вже складений із звичайного вогнетриву - все можна виправити. Звичайно, надійніше (якщо дозволяють розміри топки) обкласти топку зсередини кольоровим шамотним бруском. Його товщина становитиме всього 55 мм. Кладка цегли з перев'язкою (ведеться паралельно старій кладці) завжди буде надійніше наклеювання плитки. Бувають, до речі, випадки коли необхідно зменшити розміри топки (камін димить - занадто велика топка), і глазурований брусок здорово рятує. Але це не завжди можливо. Перша умова – необхідно використовувати клей Термофлекс – на глині ​​шамотна плитка триматися не буде. Друге – потрібно використовувати шамотну плитку невеликого формату, в ідеалі половинка плитки Антик або половинка плитки Рівна. Тобто, шамотна плитка витримує не просто нагрівання на зовнішній поверхні, а й безпосередній удар від язиків полум'я.

ЧИ МОЖНА ОБЛИЦЮВАТИ ПІЧКУ ЧИ КАМІН ПЛИТКОЮ ДЛЯ ПІДЛОГИ ЧИ КЛІНКЕРНОЮ ПЛИТКОЮ ?

 Тут треба підходити вибірково. Для каміна клінкерна плитка може підійти, тому що зовнішня його частина часто (як зробив майстер) не нагрівається сильно. Для печі таку плитку краще не застосовувати. І справа навіть не у вогнетривкості. Структура як клінкерної, так і статевої керамічної плитки, набагато щільніша за структуру шамотної або червоної повнотілої цегли. Тому що така плитка повинна мати підвищену міцність і стійкість до вологи (що і дає морозостійкість). Але у разі нагрівання на печі ця щільність має зворотний бік - вона значно відрізняється від щільності цегли, з якої зроблена піч. Тобто, у клінкерної (або статевої) плитки та цегли (червоної або шамотної) різний КТР (коефіцієнт термічного розширення). При нагріванні-охолодженні кладка та облицювання матимуть відповідно різне розширення. Значить, відставання облицювання від кладки - лише питання часу. Тому обробку печі краще проводити матеріалом, що має однаковий (близький) КТР з матеріалом для кладки. А те, що клінкер обпалюється при температурі 1100-1250 С - не має жодного впливу на термостійкість! Адже саме цей аргумент часто наводять ПРОДАВЦІ (зауважте, не виробники) клінкерної плитки. Бо їм треба ПРОДАТИ, і вони просто кажуть "не всю правду". А всієї правди, як правило, вони й самі не знають. І шамот, і клінкер – чудові матеріали. Просто кожен із них має своє призначення. Облицьовувати клінкером пічки, викласти шамотом доріжки - можна, але це буде марна трата грошей і часу. Це все одно, що їздити на спортивному авто бездоріжжям, а позашляховик намагатися "вкласти" в поворот на швидкості 250 км/год. Теоретично – можливо, але швидше за все, закінчиться сумно. Ми маємо нахабство це сказати, бо виробляємо не тільки шамотні, а й клінкерні вироби. І чітко розділяємо сферу застосування, шамот – для нагріву, а клінкер – для вологи та морозу. Краще обережно викласти піч з цегли, не облицьовуючи.

ЧИ МОЖНА ОБЛИЦЮВАТИ ПІЧКУ КАМІН НА ГЛИНІ?

 Глина є незамінною для кладки. Цегла, скріплена глиною, знаходиться в кладці, механічно зв'язуючи один одного в кладці. Глина набуває своєї максимальної міцності в топці, де вона запеклася до стану черепка. Однак при облицюванні на глину, або штукатурці пічки, глина виявляється у своєму проміжному стані - вона ще не запеклася до черепка (100-200 градусів мало), але вже втратила частково свою сполучну здатність, яку мала в сирому стані, іншими словами - висохла і стала більш крихкою. Як довго триматиметься на ній плитка чи штукатурка – не відомо. Може, роки – а може, місяць. Вирівнювання глиною нерівної кладки поверхні печі, часто товстим шаром (до 7 см) - під наступне облицювання - одна з найпоширеніших помилок. Глина - м'який матеріал, і наступний шар (клей або декоративна пічна штукатурка) набагато міцніший за глину. В результаті плитка – відпадає, по штукатурці йдуть тріщини. Адже кожен будівельник знає, що попередній шар покриття повинен бути міцнішим за фінішний. Для печі - що тонше шару - тим краще. Краще повторіть нерівності кладки - піч має право бути "особливою". Для облицювання найкраще використовувати спеціалізовані матеріали. І краще чітко розуміти, що ви берете. Славнозвісний "клей з Епіцентру", назву якого ніхто не міг згадати - незмінний супутник проблемних печей. Ми використовуємо австрійські клеї Профікс та Термофлекс, кожен з них має своє призначення.

ЧИ ВАРТО ВИКОРИСТОВУВАТИ ДОРОГОСТОЯЧУ ПІЧНУ ФУРНІТУРУ?

 Дизайн, краса. Рівень застосовуваного пічного лиття повинен відповідати загальному рівню матеріалів, що застосовуються. Якщо це цегла б/в, без облицювання - в цьому немає сенсу. І навпаки - якщо піч зроблена і облицьована із застосуванням хороших якісних матеріалів - дешеві дверцята, плита, духовка нададуть виробу дешевий вигляд.

 Технічна частина. Якісні дверцята, як правило, мають ущільнюючий шнур, який забезпечує герметичне замикання. Коли піч буде вже протоплена - вона накопичить кілька тепла. Пічна засувка не закривається відразу після протопки - можливо ще тління в топці деякий час, а значить і виділення вуглекислого газу. Багато виробників спеціально закладають у конструкції засувок або відповіді та вирізи, або неповне закривання. А в Австрії, Угорщині застосування пічних засувок взагалі заборонено з метою безпеки. Якщо "вхідний отвір" не герметичний (пічні дверцята низької якості не в змозі забезпечити герметичність) - цей протяг "видує" значну частину тепла з нагрітої цегляної кладки печі - через канали та димар. При цьому, якщо на вході дверцята будуть зачинені герметично - тепло не піде, навіть якщо засувка не зачинена (або піч взагалі не має засувки). З урахуванням втрати тепла, а отже, і даремно спаленої частини палива, вартість якого зростатиме, економія на пічній фурнітурі конвертується в втрати на паливі. Тож враховуйте ситуацію і з економічного боку.

 Більш дорогі двері зазвичай мають регуляцію у вигляді шторки або елемента, що крутиться, з вирізом. Це дозволяє візуально як контролювати, так і регулювати інтенсивність горіння.

 Герметичні повинні бути не тільки топкові та піддувні дверцята. Важлива герметичність ревізійних отворів, так званих сажечисток ( сажетрусок, прочищених дверей). Чистять канали печі, в середньому, раз-два на рік, а тому самі двері ставлять номінально - відкривши прочисні двері, Ви побачите шматочок цегли, герметично замурований в канал. Свого роду – пробку. Вийнявши його і прочистивши канал, необхідно знову обмазати цеглу свіжою глиною і вставити в отвір. А двері просто маскує це місце. Виняток становлять керамічні сажечистки, що поєднують у собі і той "шматочок цегли", і лицьову частину.

ЯКІ КЛЕЇ ВИКОРИСТОВУВАТИ ДЛЯ ОБЛИЦЮВАННЯ ПЕЧЕЙ І КАМІНІВ?

 Термостійкі, жаростійкі "клею", що виробляються в Україні, робляться таким чином: вогнетривка глина змішується з шамотним порошком, до суміші деякі виробники додають цемент - хто вогнетривкий, хто - М400 (що робити точно не можна). Зауважте, такі "клеї" пропонують ті виробники, що виробляють ще масу інших різновидів сумішей загальнобудівельного призначення - і кладочних, і клеючих, що вирівнюють та інші. Тобто не спеціалізуються на термостійких матеріалах - а значить, як вони можуть у них добре розбиратися? Деякі додають перліт - той, що перешкоджає передачі тепла. Так, як розчин для кладки такі суміші можна використовувати, якщо не рахуючи того що покупець переплачує в 2-3 рази за упаковку і бренд. У нас є у продажу і вогнетривка глина, і шамотний порошок, і вогнетривкий цемент. І навіть спеціальні змішувачі, в яких ми могли б робити подібні "жаростійкі" суміші. Але ми, принципово, не хочемо суміші кладки пропонувати як клею.

 І ще. Такі "виробники" змагаються, чий клей більш термостійкий - пишуть і 1200 і 1500 град С. Насправді, клею для облицювання печі досить термостійкості в 200-300 С, набагато важливіша інша характеристика - еластичність при нагріванні. Для цього використовують дорогі термостійкі пластифікатори - які - я точно сам і не знаю. Виробники, що спеціалізуються на виробництві хороших термостійких клеїв, тримають цю інформацію в секреті, постійно ведуть дослідження та випробування.

  Ми не проти ні тих, ні інших. Проте проти уявлення шамотних сумішей як клею. Клей повинен мати більш високу еластичність та адгезію.

 

ЧИМ ЗАТИРАТИ ШВИ МІЖ ПЛИТКОЮ НА ПІЧЦІ/КАМІНІ

 Залежить від ширини шва та температури нагрівання. Якщо шов 3-5 мм і температура до 60-70 С - підійдуть і звичайні затирання, в гіршому випадку вони змінять колір. При температурі до 100 С і шві до 7 мм можна сухі барвники (сурик заліза, охра, сажа, хром) з клеєм К-80. По-перше, він має як заповнювач великі зерна - що дозволяє затирати досить широкі шви (10-15 мм), не даючи тріщин. По-друге - термостійкість до 100 С (на практиці - більше). По-третє, має білий колір – отже, відмінно кольорується. І, нарешті, виступаючи як затирання - додатково склеює плитку. Вартість його (25 грн/кг, якщо брати мішок - дешевше) навіть нижча за вартість за кг звичайної затирки.

 Однак якщо передбачувана температура буде вищою, стосується перш за все печей, то краще вищезгадані сухі барвники додати або в клей ПРОФІКС (розрахований до 700 С, вище - відбувається його запікання), або до пічної штукатурки (до 200 С). Гарний гладкий шов дає пічна штукатурка КРЕАТІВПУТЦ. Саме штукатурки будуть кращими при широких швах, незалежно від температури. А якщо частина печі/каміна оштукатурюються нею ж - тоді сам бог велів. Застосування пічних декоративних штукатурок дає позитивні відгуки.

 

НАДІЙНІ СПОСОБИ ЗРОБИТИ ПІЧКУ

 Більшість експертів сходиться на думці що ВИРОБНИКАМИ, оскільки вони мають коробчасту конструкцію, що дозволяє не тільки склеювати, але і пов'язувати їх з піччю/каміном. Однак (через штучне виробництво) це найбільш дорогий вид обробки (приблизно 1500-2000 грн/м.кв.), кахлі вимагають попереднього розрахунку конструкції, працювати з ними непросто - прорахувати, перед монтажем розкласти за відтінками кольору та розмірами, і тільки потім монтувати. Різниця в розмірах може досягати 5-10 мм, і для припасування в кахлі мають технологічну кромку по 5 мм на кожну сторону. Одним словом, кахлі потрібно любити, і підходять вони тим, хто цінує насамперед УНІКАЛЬНІСТЬ свого майбутнього вогнища, його художню цінність, яка згодом, безумовно, буде лише рости. Прихильникам євроремонтів у вигляді абсолютної рівності розмірів та кольору – кахлі протипоказані.

 ШАМОТНА ГЛАЗУРОВАНА ЦЕГЛА - за надійністю обробки печі порівняємо з кахлями, і навіть надійніше. Метод нещодавно набув поширення. Якщо кахель утримує при нагріванні механічне кріплення з кладкою печі, то шамотна цегла перетином 55*55 мм ( глазурований брусок ) не має контакту з внутрішньою робочою кладкою печі (викладається відступивши 1-3 см від печі) і утримується завдяки перев'язці. Як би не розширювалася робоча кладка - вона не видавить кладку з глазурованої цегли. Завдяки зазору піч прогрівається трохи довше, зате коли прогріється зазор - температура моментально і рівномірно розподілиться по поверхні обробки. Завдяки тому, що глазурований брусок поєднує в собі і кладочний, і відділ У цього методу тільки один "недолік" - поверхня печі матиме вигляд цегляної кладки. Зате цей метод простіше в роботі і дешевше за обробку кахлем.

 ШАМОТНА ПЛИТКА відрізняється від плитки звичайної керамічної тим, що має велику товщину, більшу різноманітність форм і розмірів (під замовлення може бути виготовлено виріб практично будь-якої форми), будучи виробом не масового виробництва має особливий вид властивий виробам ручної роботи, яким і є, і поєднує в собі одночасно термостійкість, міцність і ( певних межах ) волого-морозостійкість. Злам шамотної плитки явно покаже Вам перебування у структурі шамотних зерен, чого немає на зламі звичайної плитки або керамограніту. Схожу структуру має клінкерна плитка, проте клінкер набагато щільніше (дзвенить), що надає йому найвищу волого-морозостійкість. Ціна шамотної плитки знаходиться в межах 600-1000 грн/м.кв., проте у разі більш складного художнього виконання (змішування глазурів, розпису та ін.) може бути й вищою.

 ПІЧНІ ДЕКОРАТИВНІ ШТУКАТУРКИ є одним з найбільш доступних варіантом обробки поверхонь, що нагріваються - ціна близько 250 грн/м.кв. Австрійські штукатурки цінні, крім хорошої стійкості до нагрівання, саме своїми декоративними властивостями - красиві, не вимагають щорічного побілки, миються, зносостійкі. Штукатурки українських виробників такого результату, на жаль, поки що не дають. ВАЖЛИВО - якщо Ви збираєтеся деякі ділянки обробити плиткою - не потрібно їх штукатурити пічною штукатуркою! Суть матеріалу в його декоративних властивостях, навіщо його ще обробляти? Спершу клеїться плитка, а штукатурка підходить і трохи знаходить на плитку - це виглядає більш натурально.

 Будучи одним з найбільш доступних пічних матеріалів, декоративні пічні штукатурки широко використовуються в поєднанні як з кахлями, так і з шамотною плиткою. Це красиво, креативно, здешевлює вартість матеріалів для квадратного метру, спрощує багато складних технологічних моментів. Наприклад куди простіше оштукатурити складну у просторі фігуру – ніж обкласти кахлями. Як кахлі, так і шамотна плитка чудово виглядає на тлі штукатурки. Цей метод ідеальний для тих, хто хотів би бачити на своїй печі/каміні кахлі (плитку), без значного подорожчання виробу та ускладнення робіт.

 

ПОРАДА - кахлі та шамотну плитку краще клеїти в місцях можливого забруднення печі (навколо топкового простору, як плінтус біля підлоги, полиці - горизонтальні поверхні, а також кути). Крім того, саме в зоні топки грубка прогрівається максимально. Набагато простіше зняти, почистити і приклеїти на місце плитку, що відпала - чим ремонтувати тріщину в штукатурці. Зверніть увагу (Сторінка "Готові роботи") - більшість наших робіт оформлена саме з погляду практичності. А ця практичність у результаті дає оригінальний, дуже характерний "пічний" дизайн.

 Можливо, вдома чи на роботі, Ви звертали увагу на те, як швидко після ремонту забруднюються виступаючі кути, стінки за кріслами? З тієї ж причини захистіть пічку - і вона довго вас радуватиме своїм виглядом.

ЧИ МОЖНА ПОКРИТИ ГЛАЗУРЮ ЦЕГЛУ, З ЯКОГО ВЖЕ ЗЛОЖЕНА ПІЧ

 Глазурь - це шар розплавленого скла на поверхні кераміки, в яке часто введений барвник. Керамічні глазурі мають унікальну красу, переливи кольору, об'ємні ефекти. При облицюванні - під керамікою - мається на увазі плитка або цегла. Перевага глазурі перед іншими видами покриття безперечно - ніяка фарба, лак, ніякий матеріал не витримає тих навантажень, що витримує скло! Глазур не втрачає колір, чудово витирається вологою ганчіркою, не гниє, не боїться грибка, корозії, вологи, не боїться нагріву до високих температур. Удар молотка - єдиний засіб боротьби з глазур'ю та керамікою взагалі. І слава богу, що хоч якимось чином з керамікою можна боротися - інакше Ви б не змогли, за бажання, замінити плитку у ванній - вона служила б вічно :-)

 Але нанести глазур на кераміку можна тільки при її виробництві, нагрівання в печі до 1000-1250 град С. До випалу глазур зовсім не схожа на ту блискучу кольорову оболонку, якою вона стане в печі. Звичайно, нанести глазур на цеглу вже в кладці печі - НЕМОЖЛИВО.

ОБРОБКА КАМІНІВ - ЯКІ МАТЕРІАЛИ ВИКОРИСТОВУВАТИ :

 Каміни діляться на два основні види - з відкритою топкою з шамотної цегли, і закритою - з камінним вкладишем і дверцятами з вогнетривким склом. Відповідно, при оздобленні є деякі особливості.

 У разі каміна з відкритою топкою облицювання каміна прогрівається слабо, в основному балка перекриття, навколо топкового простору і верхня частина (зовнішня кладка димозбірника), при цьому більша частина тепла каміна топлення дає прямим відображенням від полум'я і стінок. Тому, при облицюванні відкритого каміна увагу потрібно звернути на якість виготовлення балки перекриття, обрамлення топки зробити з вогнетривкого декоративного матеріалу та зовнішньої обробки димозбірника. Останній часто обшивають гіпсокартоном, закладаючи всередину ізоляцію, прискорюючи процес його оздоблення – але при цьому втрачаючи значну частину тепла, яку могла б віддати кладка до приміщення. Крім того, саме там накопичується більша частина тепла від полум'я, і ​​верхня частина ще довго залишається гарячою після того, як вогонь в осередку згас. І ось тут замовник повинен визначитися - чи хоче він максимально ефективно використовувати тепло від каміна, і тоді матеріали, що застосовуються в облицювання, повинні бути термостійкими, теплоакумулюючими і теплопередаючими. Якщо додаткове тепло від каміна його цікавить мало - перелік матеріалів ширший. Потрібно відзначити, що кераміка (ліпиться то з глини!) може бути дуже різноманітною як за формою, розміром, фактурою, кольором, товщиною покриття, в тому числі можна отримати імітацію деяких видів каменя, дерева і так далі.

 Ці фактори визначають матеріали, які можуть бути використані в облицювання. Шамотна плитка, кахлі, пічна штукатурка застосовуватися без обмежень, інші матеріали - мармур, гіпс, інші види каменя - вимагають грамотного застосування ізоляції.

 У каміні з чавунним або сталевим вкладишем горіння відбувається в окремій топці, що не пов'язана з облицюванням (між зовнішньою оболонкою і вкладишем - повітряний зазор, так звана теплова камера). Облицювання гріється більш м'яко і поступово, основна частина тепла (зазвичай близько 50%) потрапляє в приміщення за допомогою конвекції. Якщо теплова камера складена з теплопередаючого матеріалу (звичайно цегли), облицьовану теплопередаючими матеріалами - до конвективної передачі тепла додасться тепло променеве (ще плюс 30%) від нагрітої кладки. Замовник знову таки повинен зробити вибір — чи на користь більш повного використання енергії горіння (а значить на користь шамоту, кахлів, пічної штукатурки) — чи на користь матеріалів, що не передають тепло. Теплову камеру необхідно добре ізолювати з внутрішньої сторони відповідними матеріалами. На жаль, масове застосування імпортної «базальтової» (самого базальту там, на відміну від вітчизняних аналогів, в межах 40-60%) вати виявилося невиправданим — після кількох років експлуатації фольга відшаровується, вата починає сипатися і частинки з теплим повітрям, що відірвалися, потрапляють через вентиляційні. отвори у приміщення. Таким чином, каміни з теплоакумулюючими оболонками приносять більше користі, простіше та надійніше.

 

ТЕПЛОНАКОПИЧУВАЛЬНА ОБОЛОНКА ДЛЯ КАМІНУ З МЕТАЛЕВІЙ ТОПКОЮ-ВКЛАДИШОМ - НАВІЩО І З ЧОГО РОБИТИ

Тепло – це енергія. Теплову енергію не можна запасти на всю зиму - інакше влітку, у спеку ми займалися б заготівлею тепла, закочували його в банки або складали в мішки. Навіть електричну енергію можна накопичити – за допомогою акумуляторних батарей, а от тепло – не можна. Як тільки ми його отримали (у випадку з каміном – витягли з дров за допомогою інструменту – камінної топки) – починається процес обміну тепла від нагрітих тіл холоднішим. Проблема в тому, що металева топка віддає тепло миттєво – спочатку приміщенню та тілам у ньому (тобто нам стає надто спекотно), а потім ці тіла, через щілини, стіни, вікна – забирають тепло у навколишнє середовище, “гріємо вулицю”. На практиці - камін з чавунною топкою, оброблений гіпсокартоном, повністю остигає через годину після перегорання дров. Ні, ми звичайно припускаємо, що в будинку є ще й основне опалення, і камін служить лише приємним доповненням, але давайте розраховувати на найгірший випадок - хочемо зекономити дорогі енергоносії, або зникла електрика (без якої сьогодні жодна система опалення вже не функціонує). Такий камін доведеться топити цілодобово, як буржуйку. Але сучасна людина робити цього не захоче – треба ще заробляти гроші, їздити за покупками, готувати їжу, спілкуватися з друзями та дітьми – та мало що. Печі в цьому сенсі цікавіше - протопив раз на добу - і в приміщенні тепло до наступної протопки. Північні народи, приклад із яких варто було б взяти, навіть металеві печі роблять із теплонакопичувачами. Для цього пропонують і спеціальні акумулятори на димар, і теплонакопичувальні оболонки. Жодного гіпсокартону або інших подібних матеріалів - тільки кераміка, шамот, вогнетривкий бетон, або скандинавський "мильний камінь" сірого кольору талькохлорид, що має властивості, подібні до шамоту. У них багато, він дешевий, ще й експортують. А що є у нас? У нас є шамот, а шамот можна покривати матовою або глянсовою глазур'ю, і палітра високотемпературних глазур досить широка. Створюючи оболонку навколо металевої топки (що стосується не тільки камінних топок-вкладишів, але й будь-яких інших металевих печей - булер'янів, буржуйок) ми одночасно робимо і гарне облицювання, і накопичувач тепла. Це може бути чорнова оболонка із звичайної шамотної цегли, обкладеної шамотною плиткою і оштукатурена пічною декоративною штукатуркою, а можна цю оболонку скласти з глазурованої шамотної цегли - він поєднує в собі і конструкційний, і облицювальний матеріал

 

Найпростіші правила дизайну при оздобленні КАМІНУ :

- Камін має зовні відповідати загальному стилю приміщення. Суворі мармурові портали в дерев'яному зрубі не що інше, як пам'ятники несмаку та жлобства.

- У момент горіння каміна вся наша увага переключається на топковий простір. Обрамлення вікна каміна, переходу топки в облицювання завжди має бути технічно грамотним та дизайнерсько продуманим.

- Балка перекриття вікна каміна має бути зібрана без застосування куточка та швелера. Куточок, маючи різний із цеглою КТР, згодом зруйнує балку.

- Плитка, декор зі складним орнаментом обов'язково має бути використана в оточенні простої плитки, інакше це виглядатиме нав'язливо.

- Деталі камінів - полиці, ноги, верхня надбудова - повинні зберігати пропорційність. Найдорожчі та найкрасивіші матеріали, застосовані з порушенням пропорцій, зіпсують будь-який камін. У невеликому, але високому приміщенні верхній короб, наприклад, може бути занадто великим. Якщо димова труба входить у канал невисоко - краще завершити короб відразу над входом, а не "тягнути" його до стелі. В іншому випадку краще штучно «вкрасти» біля надбудови частину площі, розташувавши на ньому дзеркало, панно, орнамент із тих же матеріалів, що застосовані в нижній частині каміна.

- Ніші для зберігання дров краще повністю облицьовувати. Деякі європейські дизайнери частіше для сучасних камінів пропонують для зберігання дров великі ніші, покриті світлою штукатуркою. Вони елегантно доповнюють камін, проте на практиці дуже швидко цими ж дровами засолюються та обдираються (або ніхто в них дрова не зберігає, зберігаючи красу). Зрештою, можна використовувати плитку відповідного кольору та формату.

- Чим менше камін, чим складніші форми він має - тим дрібніші елементи, аж до мозаїки, краще підходять для акуратного оздоблення.

- Крупноформатні елементи з блискучою, глянсовою поверхнею политої глазурі, з ефектами металізації виглядають урбаністично, і частіше підуть для обробки сучасних камінів, тоді як вироби з нерівномірним одношаровим покриттям, з ефектами «підсмаженої скоринки», шорсткої, потертої поверхні зазвичай мають рустик. в обробці камінів під старовину, в народному стилі та інших подібних.

 

РЕКОНСТРУКЦІЯ ТА РЕМОНТ ПЕЧІВ І КАМІНІВ. Старий друг краще нових двох.

 Часи, коли грубка коштувала копійки – давно минули. Той, хто розраховує вкластися в невеликий бюджет - повинен скласти її сам, з підручних матеріалів. Грамотно складена піч із добрих матеріалів сьогодні може обійтися 20-60 тис. грн. Прорахуйте все – роботу, матеріали – перш ніж приступити, не займайтеся самообманом.

 Інший випадок - якщо у Вас вже є цілком працездатна, але має тріщини, піч, де відвалилося облицювання. Її найпростіше відремонтувати, економія значна. Справа в тому, що ресурс цегли, з якої піч складена, майже не обмежений, необхідно тільки відремонтувати саму кладку, облицювання і замінити фурнітуру.

 Спочатку потрібно розібратися, чи немає проблем у самій кладці - буває, цегла, що впала, завалює канал і інші. Усю поверхню печі ретельно очистити від штукатурки, плитки та інші. вогнетривким склом - при витраті 1-2 тис грн часто зникає бажання будувати ще й камін (10-30 тис грн). Якісна фурнітура також виключить третини тепла, що виникають через "щілини у дверях". У цей момент можна і відремонтувати саму топку, діставшись кладки зсередини – оптимально підходить "Термофлекс". Якщо необхідно, частину кладки можна для цього розібрати, після чого скласти в тому самому порядку. Інші частини печі навряд чи будуть інтенсивно зношені. Так, і димова труба - її обов'язково потрібно добре прочистити, а може встановити додаткові ревізійні дверцята.

 Шви в кладці печі викруткою вичищають на максимально допустиму глибину, заповнюючи клеєм "Профікс". Далі облицьовують шамотною плиткою, кахлями - і потім покриваю декоративною пічною штукатуркою ділянки, що залишилися (звичайно - верх печі), якщо такі є. Плитка, як і пічна штукатурка, наносяться безпосередньо на цеглу, суцільним шаром, без порожнеч, ніяких попередніх вирівнювань глиною, "термоклеями на 1500 С" !!!

 Не засмучуйтесь, якщо зовні кладка не дуже рівна - покриваючи пічною штукатуркою, повторюйте контури печі - "мазанка" ніколи не виходили з моди в Європі, а у нас зараз так дуже модне повернення до коріння! Під шамотну плитку - якщо хочете - вирівнюйте тим же клеєм що і клеїтимете масу плитку (ми користуємося К-80 і Профіксом). Втім, знову таки можна повторити нерівності кладки (краще підходить шамотна плитка Антик, що імітує стару цеглу).

 Такий ремонт печі, з роботою, орієнтовно обійдеться в 8-20 тис грн (самостійно - дешевше). При цьому Ви впевнені в працездатності печі (якщо раніше вона працювала), знаєте що від неї чекати - де і як прогрівається, мінімум часу - достатньо 1 тижня, практично відразу можна протоплювати, немає значних руйнувань - а значить винесення сміття-занесення матеріалів. Приклади – на сторінці "Реконструкція печей".

 

ЯК ПАЛИТИ ПІЧКУ/КАМІН ЩОБ НЕ МАТИ ПРОБЛЕМ

 Бувають випадки, коли навіть найнадійніша конструкція може дати тріщини. Пічники називають це ПЕРЕТОПИТИ. Коли це буває?

 Зазвичай після тривалої надмірно інтенсивної протопки. При цьому практично безперервно підкладаються великі поліна, повністю заповнюючи топку. Сирі дрова так само можуть викликати проблеми - через велику кількість вологи, що виділяється - вона намагається вийти через стінки. З тієї ж причини не рекомендується інтенсивно протоплювати тільки побудовану конструкцію - її треба прогріти, просушити протягом 1 місяця, поступово збільшуючи навантаження. Тріщини від різкого нагрівання ,сильного охолодження, сирої печі - зазвичай виникає у дачників. Відзначено випадки спалювання автомобільних покришок, коксу... Загалом, вбити можна правильну і надійну конструкцію, що ж говорити про те, що складені "з відступами", яких у нас - більшість.

 Відноситись до грубки потрібно як до хорошої  іномарки – з любов'ю. Краще менше підкладати, нехай довше топити. Збільшувати інтенсивність горіння плавно.

Однак - часто пічники забороняють затопити грубку або камін при здачі роботи, посилаючись на горезвісні "не менше місяця сушити". Так ось - щоб перевірити працездатність - досить кинути невелику кількість деревини. Ні правильно зроблений камін, ні піч не повинні давати дим у приміщення. Якщо ще не висохла конструкція не димить - після висихання вона працюватиме лише краще. Цього достатньо – немає необхідності протоплювати сиру піч до повного прогрівання – тоді вона справді може дати тріщини.

 Ще одна проблема "перетопів" - якщо конструкція каміна/печі, або димар не мають достатньої ізоляції в місцях проходження перекритів, даху, біля дерев'яних конструкцій - дуже можливе виникнення пожежі. Про це далі.

ІЗОЛЯЦІЯ Вогнестійка

 Коли виконавець намагається заощаджувати на високотемпературній ізоляції це говорить про три речі. Це, по-перше, не професіонал, йому все одно, що буде після здачі об'єкта (виплати грошей), він швидше за все дуже скоро змінить номер телефону. По-друге, заощадивши кошти замовника на матеріалах, він переживає про те, щоб цього (часто - обмеженого) бюджету вистачило на оплату його, виконавця, часто не дешевих послуг. І, нарешті, про його обмежені знання. Ні, вони там щось ізолюють. Тільки металеву димову трубу, яка може потенційно прогрітися до 200-400 С - достатньо не ізолює лист базальтового картону товщиною 5 мм. Чого б це не стосувалося, ізоляція повинна бути адекватна максимально можливій температурі (наприклад, уявіть, що в трубі відбулося загоряння сажі - близько 1000 С + врахуємо зривний характер займання) і застосованим у поверхні, що нагрівається, матеріалам. І знову ж таки - особлива увага в місцях проходження перекритів, там і 20-30 сантиметрів ізоляції не будуть зайвими). Базальт (700 С) добре, ультралегковаг/промасив/муллітокремнезем - ще краще. І чим товщі - тим краще (говорячи простими словами). І як звертають увагу на "містки холоду" у зовнішньому утепленні - не допускайте "містків тепла" у пічній ізоляції.

 Головні винуватці пожеж – це сауни (печі-кам'янки). Їх намагаються протопити на межі, топка зазвичай менше за розміром, значить вогонь шукає для себе простір для горіння, і найчастіше язик полум'я закінчується в димарі - і її зовнішня частина може нагрітися до тих 200-400 С, яких при поганій ізоляції і достатньо для виникнення пожежі. Тому в саунах (те саме стосується дерев'яних будинків) ізоляція - втричі, вчетверо ...

 Економія замовника на ізоляції - говорить про його незнання, або про неадекватність. Що ж не рідкість.

 Те саме стосується й застосування азбестових труб на димарі.

 А кому це здалося рекламною акцією – нехай ознайомиться із пожежними нормами.

ПОНЯТТЯ вогнетривкість, термостійкість, теплостійкість, жаростійкість і вогнестійкість. ШАМОТНА ГЛИНА.

 

У цій статті ми використовуємо посилання на "Вікіпедію", щоб інформація була об'єктивною, а не вигаданою нами у наших інтересах.

 Вогнестійкість - властивість матеріалу протистояти, не розплавляючись, впливу високих температур. Будівельні матеріали діляться на вогнетривкі ( шамот, динас - 1580 і вище ), ТУГОПЛАВКІ ( 1350-1580 ), і ЛЕГКОПЛАВКІ ( нижче 1350 С - наприклад, глиняна цегла ). До категорії ТУГОПЛАВКІ "Вікіпедія" віднесла вогнетривку цеглу - це, на наш погляд, помилка, йдеться про шамотну цеглу низького сорту, наприклад ПВ (третій сорт/не шлюб, рубаємо з будкою). Бо клас вогнетривких матеріалів надзвичайно широкий, включає в себе ШАМОТ, ДІНАС, БАКОР, КОРУНД, КАРБОРУНД, МАГНЕЗИТ, МУЛЛІТ, СИЛІМАНІТ та інше ... Тобто ШАМОТ є тільки один з видів вогнетривів ( всі інші мають вузько і на все вузької вузької вузької і вузькоупорів) вартість, звичайному споживачеві вони зовсім не потрібні).

 

ТЕРМІСТІЙНІСТЬ - властивість матеріалу протистояти, не руйнуючись, різким перепадам температури. Саме ШАМОТ характеризується здатністю витримувати різкі ПЕРЕПАДИ ВИСОКИХ ТЕМПЕРАТУР. А ось ДІНАС, КЛІНКЕР термостійкістю не мають! А тому не можуть застосовуватися ні в камінах, ні в печах, які періодично нагріваються.

 

ТЕПЛОСТІЙНІСТЬ - здатність матеріалу зберігати жорсткість при нагріванні. Характеризує зазвичай полімери, тому в пічній справі не застосовується.

 

ЖАРОСТІЙНІСТЬ (ОКАЛИНОСТІЙНІСТЬ) - опір МЕТАЛУ окисленню при високих температурах. Інтернет рясніє оголошеннями ТИПУ " ПРОДАЖ ЖАРОСТІЙКОГО, ЖАРОМІЦНОЇ ЦЕГЛИ, ЖАРОСТІЙКИХ КЛЕЇВ, ЖАРОСТІЙКИХ СУМІШІВ, ЖАРОСТІЙКОЇ ПЛИТКИ". Відсутність елементарної грамотності вже говорить про професіоналізм таких продавців та виробників. Хочете у них прикупити чогось жаростійкого?

 

Вогнестійкість - здатність будівельних конструкцій обмежити поширення вогню. Якщо почнеться пожежа в приміщенні - Вогнестійкий Гіпсокартон, наприклад, буде на кілька хвилин довше, ніж звичайний гіпсокартон, утримувати поширення вогню. Щоб люди встигли безпечно залишити приміщення. Але він все одно зруйнується під впливом температури. Правда, все ясно і зрозуміло? Але не для деяких майстрів камінної справи. Називаючи вогнестійкий гіпсокартон не інакше як вогнетривкий ГІПСОКАРТОН - вони кинулися використовувати його (без відповідної ізоляції!) де треба - і де не треба. Зустріть такого - відразу ввічливо попрощайтеся. І навіть не кажіть – чому. Нехай ще хтось, крім Вас, гідно оцінить високий професіоналізм майстра.

 

ШАМОТНА ГЛИНА. Важко сказати, що мали на увазі малограмотні люди, які склали цей термін. Бо шамот – це обожнена вогнетривка глина, але у будь-якому разі шамот – це шамот, а глина – це глина. Виходить, олія олійна. І проблема не в грамотності, а в тому, що саме має на увазі пічник, відправляючи замовника за шамотною глиною. А має на увазі зазвичай він наступне:

1. Шамотна глина це - чиста вогнетривка глина, без добавки отощителя - шамотного порошку; вона, при додаванні води, набагато жирніша;

2. Шамотна глина це - готова суміш вогнетривкої глини і шамотного порошку, тобто - шамотна суміш, розчин для кладки шамотної цегли, помірно жирний, на дотик відчуваються дрібні піщинки (зерна шамота);

3. Шамотна глина це – шамотний порошок. На щастя, майстри майже ніколи не плутають ці поняття. Шамотний порошок - це подрібнена вогнетривка цегла, більша або дрібніша (можна дробити різні фракції), по суті - вогнетривкий пісок. Докладно з'ясовуйте у майстра - що саме він має на увазі, кажучи "шамотна глина".

ТЕПЛОПРОВІДНІСТЬ І ТЕПЛОЄМНІСТЬ ЧЕРВОНОГО ЦЕГЛИ І ШАМОТНОЇ.

 Іноді доводиться чути байки про те, що шамотна цегла проводить тепло гірше глиняної цегли, або є пожежонебезпечною, або гірше тримає тепло ніж червона цегла.

 Подібну нісенітницю часто повторюють осійські сайти, інформація шириться - і ось уже здається, що це чиста правда - якщо все про це пишуть. Як у радянські часи – вірили всьому, що говорять по телевізору. По-перше, треба розуміти, що в осії гірше з шамотною цеглою, зате червоної - навалом. Як тільки не вивертаються майстри, деякі витісняють просто витвори мистецтва з нього. Звичайно, вартість такої ручної роботи - відповідна.

 В Україні в подібних експериментах немає необхідності, у нас вистачає шамоту чудової якості. Панно, декор простіше виліпити з шамоту, служити воно буде довше, глазурування, кольорова гамма - багатша. Що ми (ШАМОТНІ ПАННО) з успіхом і робимо.

 Заради справедливості. УДІЛЬНА ТЕПЛОПРОВІДНІСТЬ ШАМОТА становить 0,84 Вт/м*град С, ЧЕРВОНОГО ЦЕГЛИ = 0,81 Вт/м*град С. Шамот трохи краще проводить тепло, оскільки він трохи щільніший, за рахунок шамотних зерен.

 ПІДІЛЬНА ТЕПЛОЄМНІСТЬ ШАМОТА дорівнює 0,88 кДж/кг*град С, ЧЕРВОНОГО ЦЕГЛИ = 0,92 кДж/м*град С.

 Справді, один кілограм червоної глиняної цеглини може накопичити тепла на 4,5 % більше. АЛЕ! Вага 1 шт червоної цегли дорівнює 3 кг, тоді як його аналог за розміром ША-5 має вагу не менше 4 кг, тобто на 30% важче. Питома теплоємність свідчить, скільки тепла накопичить кожен кг матеріалу. Схоже, що піч складена з шамотної цеглини може накопичити в собі тепла на 25% більше ніж піч з червоної глиняної цегли.

 

Розглянемо із застосуванням формул (фізика, все-таки). Уявімо, що ми спалили в печі деяку кількість палива.

Кількість теплоти, яке зможе поглинути кладка печі Q=c*m*(T2 - T1), де з - питома теплоємність, Т2 і Т1 - температура після і до нагрівання відповідно, а m - маса тіла (цеглини в нашому випадку). При практично однакових коефіцієнтах питомої теплоємності червоної цегли та шамотної - кількість теплоти шамотної цегли буде більш рівно настільки, наскільки більша її маса, а саме на 25 %.

 

Як правило, теплофізика та мова цифр – не аргумент для наших доморощених зомбі-послідовників осійських технологій.

 

Коливання у розмірі (товщині) шамотної цегли допустимі в межах 1 мм. У червоного глінфного вони можуть бути до 1 сантиметра. Тому печі з шамоту кладуть зі швом 2-4 мм, а печі з червоної цегли - зі швом близько 1 сантиметр. Саме за рахунок товстого шва печі з червоної цегли раніше виходять з ладу. Є й інші причини - цегла прогорає, розсипається і розшаровується через їдкий конденсат, просто ламається через якість. У результаті економія на цеглині ​​нівелюється через частіші ремонти і перекладання.

 

Ми розуміємо, що не всім по кишені викласти піч повністю із шамотної цегли. Ця стаття написана заради справедливості - замовник повинен бути попереджений про плюси/мінуси, і прийняти зважене рішення на основі об'єктивних даних.

 

Німці, австрійці печі будують повністю із шамоту. Висновки робіть самі.

 

Вогнестійка ЦЕГЛА СТАНЕ ДЕШЕВИМ СПОСОБОМ ЗБЕРІГАННЯ ЕНЕРГІЇ

Дослідники Массачусетського технологічного інституту пропонують використовувати вогнетривку шамотну цеглу як ємність, в якій накопичуватиметься і зберігатиметься надмірна енергія, що виробляється вітровими та сонячними фермами. Наштовхнув вчених на ідею той факт, що вогнетривка шамотна кераміка має властивість великої теплоємності, і використовується тисячоліттями для внутрішньої кладки та зовнішнього облицювання печей та камінів.

 Як відомо, сьогодні проблемою підприємств, що займаються виробництвом електроенергії з відновлюваних джерел, є:

- процес накопичення енергії в моменти, коли вітрові та сонячні установки працюють на повну потужність,

- Зберігання цієї енергії,

- віддача енергії у той час, коли потужність вітрових і сонячних установок падають.

 

Справа все в тому, що накопичувальні електричні батареї мають велику вартість, і термін їх роботи обмежений, і необхідно проводити їх обслуговування.

Технологія, яку винайшли дослідники МІТ, отримала назву Firebrick Resistance-Heat Energy Storage (вогнетривка цегла - зберігання теплової енергії), і вартість створення та експлуатації в десятки разів менша, ніж потрібно для будівництва та обслуговування насосних гідроелектростанцій та накопичувальних батарей.

Працює технологія наступним чином: електричні нагрівачі перетворять надлишкову електрику в тепло, яке вони віддають великій масі вогнетривкої цегли. Нагріта цегла знаходиться внутрішньоізольованого кожуха, і може зберігати це тепло протягом дуже довгого часу. Потім енергія нагрітого шамоту може бути використана для нагрівання приміщень, води, теплоносія, для виробничих процесів, або - перетворена на електроенергію.

Ця ідея, як застосування традиційного матеріалу у вік високих технологій та енергозбереження, приємно здивувала навіть нас. І демонструє явну перевагу шамотної вогнетривкої цегли в накопиченні та зберіганні енергії перед звичайною будівельною цеглою.